söndag 10 april 2011

Blobbar till mig

Så här en mycket tillbakalutad baksmälle-söndag tittar jag naturligtvis på 'The Blob' från nittonhundrafemtioåtta.
Den filmen har en kurerande och livgivande effekt på mig som inget annat.

Jag minner mig tillbaks till en Hollandsresa i början nittonhundraåttiotalet. En grön plastburk. I händerna den gröna slemmiga nästan transparenta materian.
Slime. Så oerhört fantastiskt! Vilken uppfinning. Eufori. Fascination.
Efter några dagar med denna leksak hade min syster och jag små slemmiga avyttringar på tröjor, under naglarna och fastkletade i håret.
Men, vad gjorde det!

Blobben i 'The Blob' är inte grön som den i burken. Men, det spelar liksom ingen roll.

Jag minner mig också tillbaks till när jag såg 'The Blob' första gången. I mitten av nittonhundranittiotalet bodde jag tillsammans med en kompis på annan adress här på Möllan. Jag kan se oss framför mig nu.
Vi sitter på var sin sida i den blommiga soffan och äter papadam som vi doppar i en vitlöksdipp. Det är en varm sommarnatt. Fönstren är öppna på vid gavel. Samtidigt som vi lojt sitter och tittar på hur Steve McQueen försöker få staden att förstå den oerhörda faran hör vi ljud från gatan av skrattande nattrumlare och en och annan cykel som dimper i backen. Vi gillar den här filmen. Perfekt underhållning när man är så här bakis.

Men framförallt älskar vi Blob-sången med The Five Blobs!
När filmen är slut ställer vi oss i vart sitt fönster och sjunger:

Beware of The Blob, it creeps
And leaps and glides and slides
Across the floor
Right through the door
And all around the wall
A splotch, a blotch
Be careful of The Blob

Någonstans nerifrån gatan längre bort i nattmörkret får vi ett svar: Beware of the Blob!
Ett magiskt ögonblick.



The Five Blobs var musikern och arrangören Bernie Knee och några studiomusiker. Bernie fick uppgiften att spela in ett slagfärdigt och humoristiskt tema av Burt Bacharachs och Mack Davids komposition. Bacharach hade lyssnat in sig på The Champs' Tequila! det är ett som är säkert. Tequila var en stor hit precis när Bacharach komponerade musiken.
Men på den här inspelningen med den blobbiga kvintetten är det Bernie Knee som vi hör sjunga under några magiska överdubbningar.

Det är en struttig liten bagatell som gör mig mycket mycket glad.

Baksidan på singeln som släpptes i samband med filmen heter "Saturday Night in Tiajuana" och är också skriven av Bacharach.

The Five Blobs - Saturday Night in Tiajuana


Så där, nu mår jag mycket bättre.

2 kommentarer:

  1. Just den typen av artiklar jag efterfrågade :D. Glöm inte bort JR's Beware! The Blob / Robban

    SvaraRadera